Monday 31 March 2014

Kisah Disebalik Bulan Mac. Tahukah Anda?

“Tidak mahu ku ingat lagi…
Apa yang telah terjadi…
Tragedi Oktober..”

(tarik nafas)

Pernah dengan lagu ni? Ini lagu masa saya zaman sekolah dulu. Sangat popular dalam kalangan kami. Tajuknya Tragedi Oktober.

Tapi bila saya dah besar matang ni (ehem ehem), saya dah lupa lagu ni. Liriknya pun saya dah lupa, hanya ingat tajuk saja.

Hari ini hari terakhir untuk bulan Mac bagi tahun 2014. Maksudnya kita sudah melepasi ¼ tahun 2014.

Dan pada bulan Mac ni, ada macam-macam peristiwa berlaku. Saya tak nak sebut satu persatu secara detail dan kesemuanya, kerana saya bukan tahu kesemuanya.

Saya cuma sebutkan beberapa kisah dalam bulan Mac yang melanda dunia Islam agar kita semua duduk berfikir dan bermuhasarawak.

Di mana dan apa peranan kita?

Tunduk muka.

Tahukah anda?

Pada 17 Mac 624 (anggaran) bersamaan 17 Ramadhan tahun kedua Hijrah, perang pertama dalam dunia Islam yang telah memberi tamparan hebat kepada musuh-musuh Islam telah meletus iaitu perang Badar. Peperangan ini diriwayatkan disertai oleh 313 kaum Muslimin dan 1000 kaum Musyrikin dan akhirnya kemenangan berpihak kepada kaum Muslimin. Peperangan ini menunjukkan bahawa angka bukanlah penentu kemenangan, tetapi keimanan dan pertolongan dari Allah adalah sebenar-benar penolong.

Senyum

Pada 26 Mac 625 bersamaan 7 Syawal tahun ketiga Hijrah, perang kedua dalam dunia Islam sekali lagi meletus iaitu perang Uhud. Kisah perang Uhud ini banyak memberi pengajaran kepada umat Islam antaranya adalah patuh kepada arahan pimpinan dan jangan buat ‘kepala’ sendiri. Dalam peperangan ini, bapa saudara Rasulullah sallahu alayhi wasallam, Saidina Hamzah telah syahid.

Pada 30 Mac 1432, lahirnya seorang perwira, panglima dan juga sebaik-baik raja yang telah membuka kota yang telah dijanjikan oleh Rasulullah iaitu kota Konstantinople. Beliau ialah Sultan Muhammad Al Fateh. Kelahirannya memberi sinar harapan kepada dunia Islam untuk terus meninggikan kalimah Allah ke tempat yang paling tinggi. Senyum.

Pada 3 Mac 1924, bermulalah gerhana untuk Dunia Islam apabila secara rasminya Khilafah Islam di Turki diruntuhkan atau dibubarkan oleh musuh-musuh Islam, antaranya adalah Mustafa Kamal At Tarturk. Maka menangislah seluruh bumi dan langit akan pengkhianatan terbesar dalam dunia Islam oleh orang Islam sendiri. Musuh-musuh Islam yang berada di luar tersenyum girang sambil makan pop corn dan air coke!

Pada 22 Mac 2004, Syeikh Ahmad Yassin telah syahid apabila di bedil oleh 3 peluru berpandu dari helikopter Apache. Beliau adalah seorang murabbi yang tua umurnya namun muda jiwanya dan osem perjuangannya merupakan Simbolik 'Perjuangan Jihad' di Tanah Palestin dan sumber ketakutan pada jiwa Yahudi dan Nasrani.

Pada 22 Mac 2013 pula, peristiwa pembunuhan Syeikh Said Ramadhan Al-Buti oleh pihak tidak bertanggungjawab (disyaki geng geng Basyar Assad) dalam konflik perang Syria. Beliau merupakan seorang ulama' Syria yang telah memberi banyak sumbangan dalam dunia keilmuan Islam dan antara kitab yang dikarang dan memberi sumbangan besar pada dunia Islam adalah Fiqh Sirah.

Pada 17 Mac 2013, seorang murabbiah dan ibu kepada anak yang di infaqkkan kepada Allah, Ummu Nidhal, telah meninaggal dunia. Beliau telah menjadi simbolik kepada “Perjuangan Muslimah” di Tanah Palestin dan menjadi contoh terbaik dalam mendidik anak-anaknya.

Sila kagum dari jauh.

Pada 8 Mac 2014, sebuah pesawat MH370 milik syarikat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) telah hilang dari radar dan sehingga kini masih tidak dijumpai (ketika artikel ini ditulis). Kehilangannya menimbulkan pelbagai spekulasi dan misteri antaranya dihijack, terhempas, bahkan ada yang kata disorok jin!

Beberapa selepas itu, sekumpulan bomoh vip 1 Malaysia (yang telah memalukan Malaysia) telah muncul bagi memberi sumbangannya sama.

Kesat peluh.

Pada 15 Mac 2014, 5 orang maut dan 4 lagi kritikal kerana overdose dadah semasa berada di konsert MFA yang berlangsung di Bukit Jalil. Saya tak mahu komen banyak, sebab dah ramai komen. Yang saya mampu hanya istighfar dan tunduk kepala serta bertanyakan pada diri,

“Shuk, kau main-main dalam dakwah ni..”

Menangis.

Dan tahukah anda,

Pada 31 Mac 2014, artikel ini telah ditulis?

Eh?

Dan Mana Peranan Kita?

Sebenarnya banyak lagi peristiwa suka dan duka yang berlaku pada bulan Mac ketika dalam lipatan sejarah dunia Islam. Tinggal lagi kita tahu dan tak tahu saja.

Bukan saja untuk bulan Mac, malah untuk bulan-bulan yang lain.

Namun yang paling pentingnya bukan pada bulan dan tahun bila kisah itu berlaku, atau di mana sejarah itu berlangsung.

Tetapi apa yang paling penting adalah,

Di mana peranan kita sebagai seorang Muslim untuk meninggikan kalimah Allah?

Nyorok bawah meja.


Moga Allah redha.

Shukery.
Comments
2 Comments

2 comments:

  1. jangan lupa 529 penyokong DR.MORSI!! bukankah mereka juga dijatuhkan hukuman mati pada bulan mac??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha.. benar-benar.. Serius saya lupa nak masukkan di atas.. terima kasih.. .:)

      Delete