Thursday 6 September 2012

Mahu belajar agama (Islam) dari awal, tetapi bagaimana?



err.. belajar pastikan berguru!

Nota kali ini aku hanya mampu copy paste daripada posting seorang sahabat aku di group facebook. Err, sudah pasti kalau jatuh di tangan aku, pasti aku akan edit sikit-sikit ayatnya versi aku tanpa mengubah maksud. Haha.

Ia mungkin garis panduan (guidelines) yang berguna kepada sesiapa yang baru nak belajar semula ilmu agama terutama diri aku sendiri.
*uhuk*uhuk*.

---

Secara ringkas padat dan muktahirnya, ilmu yang wajib dipelajari oleh semua Muslim dulu, kini dan selama-lamanya sebelum jadi encik mayat adalah ilmu FARDHU AIN. Aku rasa dalam subjek pendidikan Islam di sekolah menengah ada belajar pasal ni.
Dah lupa? Pergi buka buku sekolah menengah adik-adik anda yang bertajuk “Pendidikan Islam”!

Ilmu fardhu ain itu ada tiga bahagian :

1. Tauhid/Akidah/Iman
2. Feqah/Syariah/Islam
3. Tasawwuf/Hakikat/Ihsan


Ok, mari kita bahaskan satu persatu (walaupun dah dibahaskan pun).

----------------------------------------------------------------------------------------------

1. Ilmu TAUHID diguna pakai dalam hati (iktikad), bukan sekadar hanya menanam durian D24 di pinggiran kedua bibir. Sape ada satu bibir je?

Ilmu tauhid juga yang membuahkan keyakinan yang sebenar-benar yakin tentang keesaan Allah Rabbul Jalil lantas menolak perkara-perkara lain yang so called tuhan oleh manusia dan totally mengaku kewujudan Allah. Ia juga membahaskan tentang 50 sifat.

Oleh itu, kepada sesiapa yang nak bermula dari awal, maka di cadangkan oleh penulis (bukan aku) untuk memulakan dengan kitab :-

(a) matan ummul barahin (kitab arab)
(b) faridah faraid fil ilmi aqaa'id (kitab jawi)

Tak reti baca tulisan jawi? Maka belajarlah. Tak salah bermula dari sekarang, bukan dah nak beli kain kapan baru nak belajar.

----------------------------------------------------------------------------------------------

2. Ilmu FEQAH diguna pakai pada perbuatan zahir (ritual dan amalan), sama ada amalan tersebut bersifat IBADAT, MUAMALAT, MUNAKAHAT DAN JINAYAT. Ia sangat perlu untuk memperhalusi segenap amalan.

Oleh itu, kitab permulaan kepada beginner untuk belajar ilmu ini ialah :-

(a) kitab safinatun naja (kitab arab)
(b) hidayatus sibyan (kitab jawi)
(c) munyatul musolli atau kitab kuning (kitab jawi)

----------------------------------------------------------------------------------------------

3. Ilmu TASAWWUF pula diguna pakai pada hati, penghayatan dan rasa agar dapat rasa kemanisan Iman dan Islam yang kita anuti. Takde lah kita merasakan amalan yang dilakukan bersifat adat . Ia nya hasil dan buah daripada gabungan mantap TAUHID dan FEQAH. Ilmu ini turut membahaskan tentang 20 sifat hati iaitu 10 mahmudah (kebaikan) dan 10 sifat mazmumah.

Aku rasa dulu masa pendidikan Islam ada belajar perkara ni. Err, mungkin aku tertidur masa tu dalam kelas. *uhuk*uhuk*.

Maka, kitab permulaan untuk belajar ilmu ini ialah :-

(a) kitab penawar bagi hati (kitab jawi)
(b) kitab tahzibul akhlak (kitab arab)

----------------------------------------------------------------------------------------------

kesimpulan :

Jadilah apa pun mahupun sesiapa pun, atau jadi nobody pun,
Apa yang penting?!!
Bukan kerjasama dalam konteks ni, tetapi belajarlah 3 subjek ini bagi melepasi sekurang-kurang nya untuk diri kita dan anak bini kepada sesiapa yang dah kahwin. InsyAllah selamat dunia akhirat.

sumber kitab :

1. pelita penuntut
2. ta'allim muta'allim thoriqotul ta'aalum

---

Aku rasa perkara yang di tuliskan atas ni memang semudah mengopek rambutan untuk memahaminya, tetapi sesukar dari yang di jangka untuk mengamalkannya. Walau apa pun, usaha kena ada. Kalau sekadar cakap “aku tak mampu” sentiasa je, sampai jadi mayat pun takkan mampu.

Terasa termakan cili pulak aku. *uhuk*uhuk*

Moga Allah Redha.
 
Comments
1 Comments

1 comment:

  1. Kalau ikut yang saya belajar, Ilmu Agama Islam tu terbahagi kepada 3: Akidah, Feqah/Syariah, Akhlak.
    Ilmu Tasawwuf tu sebenarnya di peringkat yang tinggi baru boleh belajar dan cuba fahamkan pula.

    Boleh rujuk sini untuk bacaan tentang pembahagian di atas :) https://pengajianislam.pressbooks.com/chapter/kandungan-utama-ajaran-islam/

    ReplyDelete