Hari ini hampir lebih kurang seminggu
bajet 2013 telah dibentangkan oleh YB Dato’ Seri Najib Tun Razak di dalam dewan
parlimen. Ramai pihak telah mengkaji impak positif dan negatifnya lantas
memberikan respon positif atas pembentangan bajet tersebut, namun tidak kurang
juga yang memberi kritikan kepada bajet yang di bentangkan. Selain itu, pihak
Pakatan Rakyat (PR) juga telah membentangkan bajet bayangan sebagai salah
‘manifesto’ untuk menawan Putrajaya dalam Pilihanraya Umum (PRU) ke 13 kelak.
Namun apa yang saya ingin fokuskan
mengenai bajet yang di bentangkan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), di mana
kita cuba lihat daripada dua sudut pandangan, iaitu daripada sisi impak positif
dan negatif.
Bajet Rakyat Tersenyum
Jika di lihat selayang pandang bajet
ini seolah banyak memberi “hadiah istimewa” kepada rakyat terutama sekali
golongan urban dan muda. Ini kerana kita dapat lihat di mana kerajaan
menyediakan peruntukan khusus kepada pelajar sekolah rendah dan menengah yang
merangkumi bantuan geran per kapita, bantuan makanan asrama, Rancangan Makanan
Tambahan (RMT), pembelian buku teks dan bantuan bayaran tambahan kepada
persekolah yang diperuntukkan sebanyak 2.6 bilion ringgit pada tahun 2013.
Selain itu, kita dapat lihat juga
dimana kerajaan juga meneruskan pemberian baucer RM100 kepada pelajar sekolah
rendah dan menengah kepada 5.4 juta pelajar, dan meneruskan Baucar Buku 1
Malaysia kepada pelajar IPT dan pra-universiti dengan penambahan dari RM200
kepada RM250 kepada lebih kurang 1.3 juta pelajar seluruh negara.
Selain itu, pemberian rebat RM200 juga
di berikan untuk pembelian telefon
pintar 3G, BR1M 2.0 untuk golongan bujana yang berumur 21 ke atas dan
berpendapatan RM3000 ke bawah . Pemberian potongan diskaun 20% PTPTN kepada
sesiapa yang membayar penuh dan 10% PTPTN kepada sesiapa yang membayar secara
konsisten dalam tempoh setahun.
Jika di lihat pada segi pendapatan
individu, pekerja sektor kerajaan pula di beri setengah bulan bonus. Selain
itu, kerajaan juga meningkatkan cukai keuntungan hartanah (RPGT) sebanya lima
peratus untuk menangani masalah spekulator dan juga akan membelanjakan RM1.9
billion untuk membina 123,000 rumah mampu milik. Ia secara tidak langsung
menjadikan golongan muda lebih mudah memperoleh pinjaman perumahan walaupun pendapatan
mereka kurang dari RM5,000 tanpa memerlukan tiga bulan pembayaran ansuran
daripada simpanan mereka sendiri.
Jika di lihat pula dari segi
pembangunan ekonomi, kerajaan banyak menawarkan insentif seperti pemotongan
cukai untuk penyelidikan dan pembangunan, sejumlah RM1 billion untuk
meningkatkan pelaburan domestik, insentif untuk mengambil alih syarikat asing,
insentif untuk industri teknologi seperti pemotongan cukai pendapatan untuk
pelabur Angel serta mengiktiraf harta intelek dan juga RM10 billion untuk skim
pembangunan untuk industri kecil dan sederhana (IKS).
Bajet Yang Bejat
Mahu tidak mahu, pihak “penyokong”
kerajaan kena akur bahawa bajet 2013 yang di bentangkan adalah bajet yang
merugikan untuk satu jangka masa yang panjang. Ia merupakan bajet yang bersifat
sementara atau dalam istilah ekonominya, kerajaan yang memerintah ini adalah
kerajaan myopik, yakni rabun dekat.
Pertama sekali kita lihat bahawa
perbelanjaan kerajaan kali ini masih mengalami defisit (lebihan perbelanjaan
berbanding pendapatan) walaupun sudah berkurangan berbanding tahun lepas (2012)
iaitu daripada 4.7% kepada 4.0% iaitu sebanyak 21.6 billion sekaligus terkumpul
hutang terkumpul kerajaan sebanyak hampir 503 billion atau setengah trillion
untuk tahun yang ke-16 berturut-turut semenjak tahun 1997. Jumlah itu adalah
53.7% daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK atau GDP) untuk tahun 2012.
Dalam ekonomi, keadaan ini sangat kurang sihat kerana secara tidak langsung ia
akan membabitkan bunga atau riba’. Saya tertarik dengan penjelasan oleh
Professor Nazari, pensyarah Fakulti Perniagaan dan Perakaunan, Universiti
Malaya, di mana beliau berkata ;
“Dari
perspektif Islam, adalah tidak salah untuk kerajaan berhutang bagi memberikan
manfaat kepada rakyat. Tetapi langkah berhutang tersebut mesti memenuhi dua
syarat utama iaitu hutang tersebut bebas dari unsur Riba’ serta hutang tersebut
boleh dibayar balik oleh kerajaan. Malangnya, kedua-dua syarat utama tersebut
jelas tidak dapat di penuhi. Sumber utama kepada hutang negara adalah dengan
menggunakan instrumen ‘Sekuriti Kerajaan Malaysia’ (Malaysian Government
Securities atau MSG) yang menggunakan kaedah Riba’ yang jelas haram dari
perspektif Syariah. Tambahan pula, hutang kerajaan yang terkumpul sekarang
telah meningkat ke angka lebih dari separuh trillion ringgit dengan penjelasan
hutang tahunan (Debt Service) yang meningkat setiap tahun. Untuk makluman, pada
tahun 1998, penjelasan hutang tahunan oleh kerajaan hanya berjumlah RM7
billion, namun sekarang ini ianya akan melebihi RM20 billion setahun pada tahun
2013. Tren ini jelas membuktikan bahawa kerajaan sekarang ini bukan sahaja
tidak berupaya mengambil langkah mengurangkan jumlah hutangnya, bahkan juga
tidak berupaya atau tidak bercadang untuk mengambil langkah bagi mengelak dari
menambahkan beban hutangnya.”
Dan menariknya, bagaimana kerajaan
mampu untuk berbelanja besar pada masa yang sama, berani menurunkan kadar cukai
pendapatan walaupun hanya 1%. Ianya kerana belum ada lagi negara-negara maju
mempunyai kada cukai pendapatan yang sangat tinggi ; Kerajaan Bersatu
mengenakan 50% cukai pendapata ke atas rakyatnya, Amerika Syarikat pula 35%,
Sweeden 75%, Jepun pula sebanyak 40%, China dan Australia masing-masing 45%,
dengan pengecualian Singapura, 20%.
Persoalan di sini, siapakah yang akan
terpaksa membayar ke semua hutang yang ditanggung ini? Jawapan ada di tangan
anda.
Kemudian, jika kita analisa dengan
sebaik mungkin, kita akan mendapati bahawa bajet kali ini merupakan ‘bajet
pilihanraya’. Kerana seperti yang saya nyatakan di atas, golongan sasaran khas
kepada bajet 2013 ini merupaka golongan muda dan urban. Namun kebanyakkan
peruntukkan juga bersifat “one-off”, antaranya Baucar 1 Malaysia, rebat RM200,
BR1M dan sebagainya kerana saya merasakan ianya mampu memancing anak-anak muda
untuk mengundi Barisan Nasional. Saya rasa ramai mengakuinya meskipun dalam
hati.
Jika di fikir secara rasional,
contohnya rebat RM200, apakah manfaat kepada pemuda-pemudi dalam membeli
telefon pintar 3G? Dan yang paling ketara sekali, saya masih tertanya kenapa
tiada peruntukan untuk pelajar Tahfiz, atau mereka yang berada di institusi
agama dan pondok, sedangkan mereka ini juga merupakan aset yang teramat penting
untuk negara. Apalah kiranya jika rebat RM200 itu di kumpulkan jumlahnya kemudian
di peruntukkan untuk golongan ini? Atau adakah golongan ini di pandang sebagai
“low class”?
Selain itu, kerajaan juga tiada
menyediakan insentif untuk sektor-sektor swasta, walhal sektor inilah yang
banyak menggerakkan ekonomi negara. Fokus dan tumpuan banyak diberikan kepada
kemaslahatan dan kebajikan rakyat semata.
Ketirisan Nilai
Ruangan ini tidak cukup untuk saya
mengulas bajet yang di kemukakan oleh Pakatan Rakyat. Namun jika selayang
pandang kepada kedua-dua bajet yang di bentangkan, kita akan mendapati bahawa
beberapa perkara yang amat penting tidak di “highlight” kan, antaranya ;
1. Peningkatan cukai rokok (2 tahun
berturut-turut tidak di naikkan)
2. Pengusaha kelab-kelab malam, bar dan
arak. (7 tahun berturut-turut tidak di naikkan ke atas arak).
3. Bantuan untuk pusat kebajikan
masyarakat terutama rumah orang tuan, anak yatim, dan sebagainya. Juga pusat
pemulihan akhlak atau pusat perlindungan.
4. Bantuan untuk membantu program yang
mencegah zina, buang anak,
dan sebagainya.
Jika kita benar-benar menganalisa dari
sudut kaca mata Islam dan nilai moral, kita akan mendapati bahawa masyarakat
kita menghadapi krisis atau ketirisan nilai yang amat kritikal, yang mana
kedua-dua pihak berusaha untuk menambat hati rakyat dengan nilai materialistik atau
kebendaan. Ia menyebabkan hampir majoriti rakyat Malaysia yang Muslim mengalami
kecelaruan identiti Muslim yang ketara.
Namun saya tidak menyalahkan kedua-dua
pihak, kerana semua yang mereka berikan adalah permintaan kita. Namun saya
berharap agar suatu hari nanti, bajet yang akan di bentangkan benar-benar
mencerminkan permintaan dan keperluan rakyat yang berlandaskan keimanan dan
ketaqwaan kepada Allah semata-mata selain untuk menegakkan keadilan kepada
manusia.
Akhir sekali, saya tertarik untuk
memetik kata-kata Prof. Nazari,
“Kita
kena sedar bahawa maqasid atau tujuan Syariat Islam adalah untuk mendatangkan
manfaat kepada masyarakat. Senario kegawatan ekonomi, huru-hara dan
kesengsaraan yang sedang berlaku di negara-negara Eropah dan yang juga berlaku
di negara kita jika kaedah pengurusan kewangan negara ini tidak di ubah kepada
cara Islam, jelas menunjukkan bahawa adalah menjadi tanggungjawab semua ahli
masyarakat, terutama sekali dari kalangan mereka yang menggelarkan diri mereka
sebagai pendakwah berusaha dengan segala daya mereka untuk memastikan bahawa
ajara Islam di amalkan sepenuhnya di dalam semua aspek kehidupan termasuk di
dalam aspek penyediaan bajet negara.”
Wallahu’alam.
Moga Allah Redha.
p/s:
1. Jika ada sebarang kritikan keatas ulasan saya ini, adalah amat di alu-alukan. Kerana saya budak baru belajar.
No comments:
Post a Comment